tirsdag den 10. april 2012

Efterår på australsk

Strandtur på Kirra Beach
Så er det for alvor blevet efterår i Melbourne! Efter en marts måned med masser af sol og temperaturer godt over de 20 grader, har det de sidste dage været regn og rusk og for alvor koldt i lejligheden, der som de fleste andre australske boliger ikke har meget isolering. Heldigvis betyder det uindbydende vejr, at man kan forskanse sig indendørs med stearinlys, varme sweatre og hygge – og det gør det meget nemmere faktisk at få skrevet den opgave, der skal afleveres på mandag!
Den sidste uges tid har jeg ellers ikke haft problemer med at holde varmen. Jeg har nemlig været på påskeferie i Queensland hos Gitte, og deroppe nordpå er der stadig masser af sol og sommer. Ligesom da jeg besøgte Gitte i Australien for tre år siden, havde vi lånt hendes kollegas lækre ferielejlighed, der ligger i en lille strandby på Gold Coast syd for Brisbane. Planen var total afslapning, så vi havde væbnet os med gode bøger, solcreme (mest til mig), en rugbrødsblanding, et par dvd’er (i tilfælde af dårligt vejr) og rødvin. Det var nogle skønne dage med solbadning, gåture langs stranden og generelt ret lavt tempo. 
Gitte og jeg på South Bank i Brisbane


Lørdag tog vi tilbage til Brisbane, hvor vi fejrede hinandens fødselsdage (min sidste og Gittes kommende) på en lokal restaurant ikke langt fra hendes hus. Søndag tog vi ind til centrum, hvor de fleste butikker dog var lukkede pga. påsken. Det holdt dog ikke Brisbanianerne inden døre. Der var masser af mennesker alle steder, mange af dem iført kaninøre, da traditionen er, at påskeharen kommer på besøg natten mellem påskelørdag og påskesøndag. Vi gik en tur igennem botanisk have og over på South Bank, hvor der er masser af caféer, et offentlig badeanlæg med en kunstig strand og et marked med alverdens tingeltangel. Det var dejligt at have så mange dage sammen med Gitte i denne omgang, for hun flyver tilbage mod Danmark om små tre uger, og så går der jo lige lidt længere, inden vi ses igen. 


Michael og jeg med det australske parlament i baggrunden
Siden mit sidste blogindlæg har jeg fået sat kryds ved endnu en australsk by, for Michael og jeg var en tur i Canberra midt i marts. Udover at vise mig landets hovedstad og politiske centrum var formålet med turen at besøge Michaels mellemste bror Tim, der læser til lærer deroppe. Fordi Tim flyttede til Canberra lige omkring det tidspunkt, hvor Michael tog til Europa sidste gang, har Michael ikke haft mulighed for at besøge ham før, så han ville selvfølgelig gerne se, hvor hans bror har levet sit liv de sidste par år. Vi boede hos én af Michaels gode venner fra kollegietiden, som var så sød at sove på sofaen hele weekenden, så vi kunne få hans værelse. Meget fornemt!

Michael og Tim på toppen af Mt. Ainslie
Jeg havde ikke hørt meget positivt om Canberra på forhånd, men måske netop derfor overraskede byen mig positivt. Godt nok føles den lidt historieløs, da de fleste bygninger og huse er af nyere dato, og den har ikke det store udvalg af caféer, restauranter og byliv, men til gengæld ligger den omgivet af bjerge, har masser af grønne områder og en stor sø i midten. En formiddag tog Tim os med på vandretur op ad Mt. Ainslie, fra hvis top man har en fantastisk udsigt over hele Canberra. Derfra er det tydeligt at se, hvordan byen er bygget op omkring en akse, der forbinder parlamentet i den ene ende af byen med det nationale mindesmærke for australske soldater, i den anden ende. Det tager en lille time at nå toppen af bjerget, og på vejen skulle der være god mulighed for at spotte en kænguru eller to. Desværre gemte de sig for mig netop den formiddag. Det samme gjorde sig dog ikke gældende for de mange myg, der havde valgt fuldstændig at gå uden om de to Huguenin-brødre og havde udset mig som deres eneste offer.
'Telt ambassaden' foran den gamle parlamentsbygning
Henover weekenden fik vi udvidet min noget begrænsede viden om det australske politiske system og dets historie med besøg i både den gamle og den nye parlamentsbygning. Det var rigtig interessant, fordi det australske system adskiller sig i så høj grad fra det danske system med dets to kamre og et både nationalt og statsligt niveau. Jeg lærte også en del om den til tider ret grumme historie omkring de oprindelige folk i Australien. Uden for den gamle parlamentsbygning er der etableret en semi-permanent ’teltambassade’, der siden starten af 1970’erne har sat fokus på aboriginernes politiske rettigheder.


Fødselsdagsbarnet puster lys ud
I starten af marts blev Michael et år ældre, og det skulle vi selvfølgelig fejre. Fødselsdagen faldt tilfældigvis på en lørdag, så det var oplagt med gæster på dagen. Om eftermiddagen fik vi besøg af stort set hele Michaels mors familie til boller og fødselsdagskage. I alt var vi 16 mennesker i lejligheden, så det blev lidt presset med siddepladser, men hyggeligt var det. Det var dejligt at se, hvordan Michael nød at have sin familie omkring sig. Om aftenen var det vennernes tur. Planen var en barbecue nede i den lille park, der ligger et par huse nede af vejen, men da vi var kommet lidt for sent i gang, var det både mørkt og koldt, da kødet var blevet stegt. Så vi fortsatte festen i lejligheden og derefter på en bar i byen. Det var en rigtig god dag, aften og nat efterfulgt af en noget stille søndag på sofaen med chips og cola.


Indimellem fødselsdagsfejring og flyveture er det efterhånden blevet helt almindelig hverdag med undervisning, læsning, arbejde (for Michaels vedkommende), cafébesøg og hygge med venner og familie. Uden helt at have opdaget det er jeg allerede halvvejs i semesteret, og arbejdsbyrden begynder efterhånden at tage til. I modsætning til hvad jeg er vant til på Aarhus Universitet, hvor det eneste, der tæller, er eksamen i slutningen af semestret, er ’eksamen’ hernede i højere grad spredt ud over semestret i form af mindre opgaver, der skal afleveres løbende, og en større opgave i selve eksamensperioden. Opgaverne tager ofte udgangspunkt i konkret pensum fra nogle bestemte uger, så det øger motivationen til at få læst til timerne undervejs, og det er nok egentlig meget godt! 


Fødselsdagsgæster til 'indendørs' barbecue
Et af mine fag handler om FN, og vores underviser er en knivskarp 72-årig professor, der både har været medlem af det australske parlament og arbejdet i FN i en årrække. Som et supplement til den obligatoriske seminarundervisning havde han for et par uger siden arrangeret en slags model af FN’s Generalforsamling. Han havde skrevet et resolutionsforslag, som skulle debatteres, og vi kunne så vælge, hvilket land vi gerne ville repræsentere. Sammen med en af de andre danske studerende, Morten, repræsenterede jeg oplagt nok Danmark. Hvert land fik fire minutter til at redegøre for deres holdninger, hvorefter der var debat og til sidst afstemning om resolutionsforslaget. Det var faktisk ret lærerigt i forhold til alliancer, magtforhold og procedurer i Generalforsamlingen, og det gav et ret godt indtryk af, hvordan sådan et møde faktisk foregår. Og helt grundlæggende var det en meget anderledes måde at lære på, end hvad jeg før har prøvet i mit studie, og det klart positivt!


Chai latte på baggårdscafé i North Melbourne
Nu hvor tingene er blevet mere almindelige hernede, har jeg været ved at kigge lidt fremad. I slutningen af juli udløber mit studievisum, og jeg skal derfor have et nyt. Jeg har hele tiden regnet med at søge et Working Holiday-visum, når tiden nærmede sig, men jeg fandt for et par uger siden ud af, at jeg kun kan søge og modtage dette visum, hvis jeg befinder mig uden for Australien. Det betyder derfor, at jeg nok tager et smut til Danmark til sommer, så jeg kan søge visummet derfra og få set venner og familie i samme omgang. Intet er sikkert endnu, men det kunne være fint, hvis I ikke alle sammen planlagde udlandsferie i første halvdel af august J Jeg håber, I har det godt og har nydt påsken og fridagene i fulde drag!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar